Dit blogartikel is geschreven door het Wissel-team door Klantenservice Wissel.nl

Wissel.nl uit Houten koopt ongebruikte cadeaukaarten op

03 nov. 2015

Op maandag 16 november start Wissel uit Houten met het inkopen van ongebruikte cadeaubonnen en cadeaukaarten. Op de website www.wissel.nl kunnen consumenten vanaf 1 december 2015 speuren naar tweedehands cadeaukaarten, die met korting worden aangeboden.

Oprichters van Wissel Nederland BV, zoals het Houtense bedrijf voluit heet, zijn Arend Zwaneveld en Martijn Terbruggen. Zij hebben uitgebreid onderzoek gedaan naar het gebruik van cadeaubonnen. De uitkomsten zijn verrassend. We geven elkaar jaarlijks ruim 1.5 miljard euro aan waardebonnen cadeau, maar ruim 25% van de ontvangers is niet blij met de cadeaubon en ruilt deze het liefste om voor Euro’s. Dat kan dus bij Wissel.

Eenvoudig businessmodel

Vrijwel iedere supermarkt, sigarenboer, kiosk, boekhandel of tankstation verkoopt cadeaukaarten. Het is een trend die uit Amerika is overgewaaid. Jaarlijks stijgt het aantal verkochte cadeaukaarten met 10% en daarmee stijgt ook het aantal ontevreden ontvangers.

Wissel koopt deze kaarten terug en betaalt 60% tot 80% van de waarde van de kaart. Uit het onderzoek blijkt dat een aanzienlijk deel van de kaarthouders bereid is deze hiervoor te verkopen. Wissel biedt de kaarten vervolgens online met kortingen van tenminste 10% aan.

Consumentenbond

Marktplaats is de logische concurrent en een tegenhanger van formaat voor Wissel.nl. De oprichters zijn hier echter niet bang voor. Martijn Terbruggen: “Marktplaats is een platform om te bemiddelen. Consumenten moeten elkaar daar zelf zien te vinden binnen de termijn dat de kaart vervalt. Wij draaien het om. Wissel koopt de kaart en zoekt daar zelf een koper bij. Dat betekent dat de verkoper direct, snel, veilig en zonder gedoe die kaart kan omruilen tegen euro’s.” Onderzoek wijst uit dat daar veel behoefte aan is.

Uit eerdere onderzoeken van onder andere de consumentenbond blijkt dat er jaarlijks 5 tot 10 miljoen euro aan waarde in keukenlades verdampt omdat kaarten na verloop van tijd niet meer te besteden zijn. Daarnaast zijn consumenten de afgelopen jaren de dupe geworden van faillissementen van onder andere Free Record Shop en Cadeaubox.

Waanzinnige Wissel weken

Vooruitlopend op de landelijke lancering in 2016, start Wissel in Houten de ‘Waanzinnige Wissel weken”. Tussen 16 november en 31 december 2015 kunnen bewoners van Houten tegen extra aantrekkelijke voorwaarden hun cadeaukaarten laten uitbetalen. Kaarten kunnen worden ingeleverd op de Molen of worden aan huis opgehaald en uitgekeerd.