Fake reviews op Trustpilot en Google
Dit is een tijdelijke informatiepagina over de nep reviews die op ons Trustpilot profiel en onze Google "mijn bedrijf" pagina worden geplaatst. Wij verwijzen in onze antwoorden op Trustpilot reviews naar deze pagina zodat wij niet via Trustpilot discussie hoeven te voeren en zelf de regie in handen hebben.
- Waarom hebben wij deze pagina gemaakt?
- Hoe stellen wij vast dat het hier om een "lastercampagne" gaat?
- Over welke reviews gaat het?
- Screenshots/voorbeelden
- Verzonnen namen en bijhorende profiel foto's
- Welke actie wordt ondernomen vanuit Trustpilot, Google én NederlandReview?
- Hoe nu verder?
Waarom hebben wij deze pagina gemaakt?
Sinds 19 januari 2022 worden er in toenemende mate valse reviews over ons geplaatst op Trustpilot en Google. Wij willen deze pagina gebruiken om uitleg te geven over deze voor ons zeer vervelende situatie en om aantoonbaar te maken dat het hier om 1 persoon gaat. Deze persoon hebben wij per e-mail op 19 januari afgewezen bij een inkooptransactie. Wij hebben twijfels over de herkomst van de bonnen en hebben daarom besloten geen bonnen meer van deze persoon (hem) in te kopen.
Hoe stellen wij vast dat het hier om een "lastercampagne" gaat?
Ten eerste valt op dat wij van gemiddeld 2-3 negatieve reviews zijn gestegen naar 40-50 in een maand. Daarnaast hebben ze een aantal opvallende zaken gemeenschappelijk:
- Hij plaatst de reviews op meerdere plaatsen: Google Trustpilot en NederlandReview. Dit is zeer ongebruikelijk maar bij deze persoon gebeurt het met vrijwel alle reviews. Screenshot 1
- Hij herplaatst door Trustpilot verwijderde reviews. Screenshot 2
- Hij vindt zijn eigen reviews nuttig en leuk (en niemand anders, 100% samenhang tussen al zijn reviews. Deze "vind nuttig" functie wordt eigenlijk alleen door hem gebuikt, ook op Google. Screenshot 3
- Alle gebruikte namen (profielen / e-mailadressen) zijn nieuw aangemaakt (komen voor het eerst voor) op de dag dat hij over ons de review schrijft. Screenshot 4
- Als hij meerdere bedrijven heeft beoordeeld, dan is dat altijd op dezelfde dag. Screenshot 4
- Hij wil in alle gevallen niet met ons in contact komen. En in de 5 gevallen waarbij hij wel informatie stuurde was dit alle 5 keren een niet werkende 06 nummer, een verzonnen referentienummer en een nieuw gemaakt gmail account. Screenshot 5
- Na een wijziging op onze site (wij lieten bewust alleen de 2/3/4/5 sterren reviews zien, dus de 1 sterren eraf gelaten) veranderde hij in 1 keer 6 reviews naar 2 sterren. Ook reageerde hij binnen een half uur op 6 reviews nadat wij een antwoord hadden geplaatst. Je ziet daardoor dat 1 persoon met de reviews bezig is. Screenshot 6
- Alle verzoeken tot contact óf informatieverstrekking worden afgewezen. Screenshot 7
- De belangrijkste: Wij kennen in alle gevallen de personen (namen) niet en hebben in geen enkele geval een echt referentienummer gezien. Ook herkennen wij op geen enkele manier de inhoud van de klachten/reviews.
Over welke reviews gaat het?
Van onderstaande profielen hebben wij de reviews ontvangen. Ze zijn niet constant zichtbaar op Trustpilot, er zijn telkens nog reviews in onderzoek (na onze meldingen) en af en toe haalt Trustpilot een review offline. Ook worden ze dan weer teruggeplaatst. Vaak midden in de nacht, hij is er erg druk mee.
Screenshots/voorbeelden







Verzonnen namen en bijhorende profiel foto's
Hij besteedt redelijk wat tijd aan het maken van de nep profielen. In meerdere gevallen vinden wij de namen mét bijhorende foto's terug op internet. Toeval of niet, 1 persoon komt uit het privé netwerk van mij (Martijn) en zij is absoluut niet de plaatser van de review. Dit betreft Wendy van Buuren. Ook hebben wij contact gehad het Larissa, haar naam en profielfoto zijn gebruikt. Larissa heeft hiervan melding gemaakt. Verder vonden wij deze personen op opgelicht.avrotros.nl. Nadat wij "de persoon" hiermee confronteerde heeft hij de achternamen weggelaten of de naam aangepast. Dit gaat over: Romy, Dennis, Rolf en Karel (enkele reviews zijn reeds verwijderd maar worden wellicht weer teruggeplaatst door "hem" vandaar dat wij dit hier melden.



Welke actie wordt ondernomen vanuit Trustpilot, Google én NederlandReview?
Wij zijn al enkele weken dagelijks in contact met Trustpilot. NederlandReview kan ons informatie leveren via de juridische procedure en Google hebben wij tot nu toe alleen de reviews gemeld. Wij zullen ons in eerste instantie op Trustpilot richten.
Procedure bij Trustpilot
Wij loggen in bij Trustpilot en wij vragen in eerste instantie de reviewer om zich bij ons te melden (functie "vind reviewer"). Pas na 3 dagen kan je een review aanmelden bij Trustpilot. In alle gevallen hebben wij informatie opgevraagd maar slechts in 5 gevallen iets van de reviewer ontvangen (fake gegevens)
Helaas heeft Trustpilot nog van geen enkele gemelde review bij ons navraag gedaan. Het systeem van melden blijkt tot nog toe niet efficient wanneer het om een lastercampagne gaat.
Procedure bij Google
Wij melden bij Google de reviews als zijnde "wij kennen de reviewer niet of is bedoeld voor een ander bedrijf". Wij richten ons in eerste instantie op Trustpilot en nemen Google mee bij de juridische procedure.
Hoe nu verder?
De persoon die het op ons heeft voorzien lijkt voorlopig niet uit zichzelf te stoppen. Mogelijk overziet Trustpilot eerdaags het totale plaatje en gaan ze de fake reviews verwijderen. Maar, dat levert ons dan nog onvoldoende resultaat op. Uitgangspunt is dat wij alle valse reviews van internet af krijgen zowel bij Trustpilot als bij Google maar ook op NederlandReview. Na overleg met een advocaat hebben wij besloten het juridische traject te gaan opstarten. Wij willen daarmee bereiken dat alle reviews verwijdert worden, alle informatie betreffende de reviews bij ons wordt aangeleverd door de 3 partijen en dat wij stappen naar "de persoon" kunnen gaan nemen. Onze goede naam die wij hebben opgebouwd in 6 jaar wordt beschadigd en deze hele case kost ons onnodig veel tijd en geld. Wij zullen de persoon hierop aanspreken en aansprakelijk stellen.